چند نکته ی مهم در رابطه با اسکن هسته ای قلب

چند نکته ی مهم در رابطه با اسکن هسته ای قلب2022-02-01T09:37:58-01:00

چند نکته ی مهم در رابطه با اسکن هسته ای قلب
تست MPI، در واقع خونرسانی قلب شما را در حین ورزش( فعالیت روی تردمیل و یا دوچرخه سواری) و استراحت، مورد بررسی قرار داده و مقایسه می کند. در صورتی که قادر به انجام فعالیت نمی باشید، می توان با استفاده از داروهای مخصوص، جریان خون قلب را مانند زمانی که در حال فعالیت هستید، افزایش داد.
در این روش، از مواد رادیواکتیو که با نام ماده ی حاجب نیز شناخته می شوند، استفاده می شود. این مواد در سیستم گردش خون شما به جریان در آمده و پس از رسیدن به عضله قلب، توسط آنها جذب شده و قابل بررسی هستند.
سپس یک دوربین تابش دهنده ی اشعه گاما، از قلب شما تصویری ارائه می دهد که نشان دهنده ی میزان ماده ی حاجب جذب شده در قلب، است. در واقع، می توان میزان خون رسانی عضلات را، مورد بررسی قرار داد.
تصویر ارائه شده می تواند به پزشک معالج شما این امکان را بدهد تا میزان خون رسانی عضلات قلب در نواحی مختلف آن را بررسی کرده و مناطقی که به علت تنگی یا انسداد عروقی، خون کمتری دریافت کرده اند را، تشخیص دهد. همچنین نواحی که قبلا به علت خونرسانی کم دچار اسکار( نکروز سلول و مردن آن) شده اند، قابل تشخیص خواهند بود. همچنین در این روش می توان نواحی از قلب که هنوز دچار مرگ سلولی نشده اند و در صورت انجام بای پس قلبی یا جایگذاری استنت، شانس برگشت بهحالت طبیعی دارند را، مورد بررسی قرار داد.( تصویربرداری زنده ماندن بافت)
میزان تابش دریافت شده طی انجام MPI ، بسیار کم می باشد و باعث ایجاد نگرانی نخواهد نشد.