پرفشاری خون HYPERTENSION

پرفشاری خون HYPERTENSION2022-01-01T10:25:23-01:00

پرفشاری خون HYPERTENSION

پرفشاری خون HYPERTENSION یا HTN، در واقع حالتی است که پس از گذشت مدت زمانی طولانی، نیرویی بیش از حد معمول توسط جریان خون به دیواره ی شریان های شما وارد شده( در حالت عادی، فشار ناشی از جریان خون به دیواره ی عروق جهت حرکت رو به جلو خون در عروق، مورد نیاز است) و باعث بروز برخی مشکلات همچون: بیماری های قلبی عروقی، می شود. برای تعیین BP (Blood Pressure) هر فرد از دو پارامتر استفاده می شود:
میزان خون پمپاژ شده توسط قلب در هر ضربان
میزان مقاومتی که از سمت دیواره ی عروق در برابر حرکت جریان خون قرار دارد.
ارتباط این دو پارامتر با میزان فشار خون به صورت معکوس می باشد. به شکلی که هر چه قطر عروق کمتر باشد و میزان خون پمپاژ شده توسط هر ضربان قلب بیشتر باشد، BP محاسبه شده نیز افزایش می یابد. واحد و مقیاس مورد نظر برای بیان فشار خون بر حسب میلی متر جیوه، می باشد.

BP

در نوشتن BP، از دو عدد که به صورت کسری هستند ،استفاده می شود. عدد صورت کسر، BP سیستولیک( سیستول، مرحله ی انقباض قلبی می باشد) و عدد ذکر شده در مخرج، BP دیاستولیک( دیاستول، مرحله ی استراحت قلبی می باشد)، نامیده می شود. در واقع اولین یا  بالاترین فشاری که در شریان ها محاسبه می شود، فشار سیستولیک و کم ترین فشار محاسبه شده را تحت عنوان فشار دیاستولیک، در نظر می گیرند. افزایش BP می تواند کاملا بدون علامت، باشد. افزایش کنترل نشده ی BP می تواند باعث بروز مشکلات جدی همچون: حمله قلبی یا سکته، شود. اما خبر خوش این است که، این اختلال را می توان به راحتی تشخیص داد. در افرادی که با مراجعه به پزشک BP بالا را تشخیص داده اند، کنترل و درمان بیماری راحت تر است.

سنجش BP