واریس

واریس2022-05-11T06:58:48+00:00

واریس چیست و چگونه به وجود می آید؟

در این مطلب قصد داریم انواع واریس و درمان های آن را برای شما توضیح دهیم اما بهتر است ابتدا توضیحاتی در مورد دلیل به وجود آمدن این مشکل ارائه دهیم با ما همراه باشید.
یکی از مهم ترین دلایل بروز واریس دریچه های آسیب دیده یا ضعیف می باشد. زمانی که خون در جریان است در واقع خون از سمت قلب به اعضای دیگر بدن انتقال پیدا می‌ کند و در مقابل از طریق سیاه رگ ها دوباره به قلب باز می ‌گردد. این جریان خون دائمی است. اما پاها برای این که بتوانند خون را به سمت قلب پمپاژ کنند باید بر خلاف جاذبه زمین عمل کنند. در این زمان انقباضاتی که در ماهیچه های پایینی پا انجام می‌ شود. همانند یک پمپ عمل می‌ کند. بنابراین موجب می‌ شود تا وریدها بتوانند خون را به سمت قلب پمپاژ کنند. در این زمان باید دریچه های کوچکی که در رگ‌ های پای شما وجود دارند باز شوند تا خون را به سمت قلب هدایت کنند. دقت داشته باشید که پس از گذشت جریان خون این دریچه ها بسته می ‌شوند تا از بازگشت دوباره خون به رگ های جلوگیری گردد. در این صورت اگر این دریچه ها آسیب دیده باشند یا این که ضعیف شده باشند خون به عقب باز می گردد و باعث ایجاد واریس می ‌شود. در این هنگام وجود واریس و درمان های آن اهمیت بسیار زیادی خواهد داشت.

علائم واریس:

در واقع واریس ها بر اساس شدتشان از نظر علائم با یکدیگر متفاوت هستند. واریس ها عموما علائم خاصی ندارند. زیرا بیشتر واریس ها سطحی و تارعنکبوتی هستند که اکثرا از نظر زیبایی مورد توجه و درمان قرار می گیرند. اما گاهی واریس های سطحی و تارعنکبوتی نیز دچار سوزش و خارش در اطراف خود می گردند. درصورتی که واریس ها عمیق تر، بزرگ تر و برجسته تر باشند موجب ایجاد درد، خستگی و سنگینی در فرد می شوند. به خصوص زمان هایی که افراد بی حرکت هستند یا در صورت نشستن و ایستادن طولانی مدت به وجود می آیند. همچنین بعضی مواقع واریس هایی که به دلیل ایستادن و نشستن های طولانی مدت ایجاد شده اند موجب ایجاد زخم در نواحی انتهایی پا می گردند که به آن ها زخم های واریسی می گویند و علائم زخم و عفونت در آن دیده می شوند و مستعد به ایجاد لخته هستند.

عوامل خطرناک:

دقت داشته باشید که بعضی از عوامل می توانند ابتلا به واریس را افزایش دهد که این عوامل عبارت است از:

افزایش سن می تواند باعث ایجاد آسیب در دریچه های وریدی شده یا باعث پارگی و ساییدگی رگ ها گردد. در این زمان خون به درستی پمپاژ نشده پارگی رگ ها باعث ایجاد واریس می‌ گردد.
هورمونهای زنانه که در مراحل مختلف زندگی یک خانم ترشح می‌ شوند مانند قاعدگی بارداری و یائسگی باعث شل شدن وریدها می‌ گردند. به همین دلیل به عنوان یکی از عوامل خطرناک بروز واریس شناخته می شوند. به جز این مواردمصرف قرص های ضد بارداری نیز باعث ایجاد واریس در خانم ها خواهد شد.
در دوران بارداری به دلیل این که حجم خون در بدن مادر افزایش پیدا می کند دریچه ‌ها گشاد شده و احتمال ایجاد واریس وجود خواهد داشت
ژنتیک نیز یکی از عواملی است که باعث بروز واریس می‌ شود. بنابراین اگر افرادی در خانواده تان هستند که دچار واریس شده‌ اند احتمال ابتلای شما نیز وجود دارد. در این صورت می توانید اطلاعاتی در مورد واریس و درمان های آن از خانواده تان دریافت کنید.
اضافه وزن و چاقی نیز می‌ تواند یکی از عوامل خطرناک بروز واریس باشد که به دلیل فشار بالایی که به رگ ها وارد می‌ شود ایجاد خواهد گردید.

واریس چه عوارضی برای بیمار به همراه دارد؟

عوارض واریس بسیار نادر هستند اما ممکن است در بعضی از افراد عوارض به شکل زیر بروز کند:

ممکن است در بعضی از افراد لکه های تیره در نزدیکی رگ های واریسی به خصوص نزدیک مچ پا ایجاد شود. در صورتی که این لکه ها درمان نشود احتمال ایجاد زخم های دردناک را برای بیمار به همراه خواهد داشت.
دقت داشته باشید زمانی که رگ ها متورم شده و دردناک باشند احتمال ایجاد لخته خون در پاها وجود دارد که این مورد نیز یکی دیگر از عوارض واریس به شمار می‌ رود. چنین مشکلی از نظر پزشکی ترومبوفلبیت نامیده می‌ شود که باید حتماً به پزشک مراجعه کرد.
در بعضی موارد دیگر رگ ها یی که نزدیک به سطح پوست است ممکن است پاره شده و باعث ایجاد خونریزی گردند. هر چند که این خونریزی‌ ها جزئی و کوچک باشد. اما باز هم نیاز به مراقبت های پزشکی دارد و باید به پزشک مراجعه کنید تا بتوانید واریس و درمان های آن را بشناسید.

راه های جلوگیری از بروز واریس:

دقت داشته باشید قبل از آن که کار به جایی برسد که برای واریس و درمان های آن به پزشک مراجعه کنید می توانید از روش های جلوگیری استفاده نمایید. روش هایی که به عنوان جلوگیری از بروز واریس بیان می شوند در واقع برای بهبود جریان خون هستند. از جمله این روش ها می‌ توان به موارد زیر اشاره کرد:

ورزش کردن
کاهش وزن