معرفی انواع مختلف اکوکاردیوگرافی

معرفی انواع مختلف اکوکاردیوگرافی2022-02-01T08:59:50-01:00

معرفی انواع مختلف اکوکاردیوگرافی
اکوکاردیوگرام از انواع مختلفی برخوردار است.
اکوکاردیوگرافی ترانس توراسیک
این روش را می توان از رایج ترین انواع اکوکاردیوگرافی دانست. و غیر تهاجمی و بدون درد می باشد.

در این روش، دستگاهی به اسم مبدل بر روی قفسه سینه و قلب شما قرار می گیرد. ارسال امواج اولتراسوند از طریق قفسه سینه به قلب، توسط مبدل انجام می شود. تفسیر امواج صوتی، هنگام بازگشت به مبدل، از طریق یک کامپیوتر صورت می گیرد. این کار سبب تولید تصاویر زنده ای می گردد که بر روی مانیتور نمایش داده می شود.
اکوکاردیوگرافی از طریق مری
اگر اکوکاردیوگرامی به روش ترانس توراسیک نتواند تصاویر واضحی ایجاد کند، در آن صورت ممکن است پزشک اکوکاردیوگرام از طریق مری را تجویز کند.
در این روش، پزشک اقدام به هدایت یک مبدل بسیار کوچکتر از روش قبل، از طریق دهان به سمت گلو می کند. پزشک به منظور آسان تر کردن این روش، گلوی شما را بی‌حس کرده تا رفلکس گگ را از بین ببرد.
لوله مبدل از طریق مری که همان لوله متصل کننده گلو به معده است هدایت می شود. با کمک مبدل پشت قلب، پزشک می تواند دید بهتری از هر گونه مشکلی داشته باشد و برخی از حفره های قلب را که در روش اکوکاردیوگرام ترانس توراسیک قابل مشاهده نیست را به تصویر بکشد.
استرس اکوکاردیوگرافی
در روش استرس اکوکاردیوگرام، به استفاده از روش سنتی اکوکاردیوگرافی ترانس توراسیک پرداخته می شود. با وجود این، این روش قبل و بعد از فعالیت ورزشی یا مصرف دارو انجام می شود که ضربان قلب شما تندتر است. چرا که این کار، به پزشک اجازه آزمایش عملکرد قلب تان را تحت استرس می دهد.
اکوکاردیوگرافی سه بعدی
در روش اکوکاردیوگرام سه بعدی، اقدام به استفاده از روش اکوکاردیوگرافی از طریق مری یا ترانس توراسیک جهت ایجاد یک تصویر سه بعدی از قلب می گردد. این تکنیک، چندین تصویر از زوایای مختلف را شامل می شود. پیش از جراحی دریچه قلب از این روش استفاده می گردد. علاوه بر آن، این شیوه به منظور تشخیص مشکلات قلبی در کودکان به کار می رود.