عوارض و خطرات اکوکاردیوگرافی

عوارض و خطرات اکوکاردیوگرافی2022-02-01T09:04:13-01:00

اکوکاردیوگرافی روشی بسیار ایمن تلقی می شود. در تست اکوکاردیوگرام، برخلاف سایر تکنیک‌های تصویربرداری، مانند اشعه ایکس، از هیچگونه اشعه ای استفاده نمی‌ شود.
در صورت عدم تزریق ماده حاجب در اکوکاردیوگرام ترانس توراسیک، این روش هیچ خطری را در پی نخواهد داشت. اما هنگام برداشتن الکترودهای EKG از روی پوست، احتمال ایجاد ناراحتی جزئی وجود دارد. این احساس ناراحتی در حد برداشتن یک چسب زخم از روی پوست می باشد.
در صورت استفاده از ماده حاجب در این روش، احتمال ایجاد عوارض جزئی از قبیل واکنش آلرژیک به ماده حاجب وجود دارد. در بیماران بارداری که برای آنها روش اکوکاردیوگرام تجویز شده است، نبایستی کنتراست به کار رود.
در اکوکاردیوگرافی از طریق مری احتمال خراش مری و تحریک آن توسط لوله مورد استفاده در روش اکوکاردیوگرام از طریق مری وجود دارد. و حتی در موارد خیلی نادر، می تواند سبب سوراخ کردن مری شده و حتی ایجاد یک عارضه بالقوه تهدید کننده به نام ازوفاژال را به همراه داشته باشد. از شایع ترین عارضه جانبی این روش می توان به گلودرد به دلیل تحریک پشت حلق اشاره نمود. علاوه بر آن، احتمال ایجاد احساس خواب آلودگی به علت استفاده از آرام بخش در این تکنیک، وجود خواهد داشت.
دارو یا فعالیت ورزشی انجام شده جهت بالا بردن ضربان قلب در اکوکاردیوگرام استرسی، می تواند سبب ایجاد ضربان قلب نامنظم یا تسریع حمله قلبی به طور موقت گردد. در این روش، فرد بیمار تحت نظر پزشک خواهد بود، که همین مسئله سبب کاهش خطر واکنش جدی می گردد.