علل پرفشاری خون(HYPERTENSION)

علل پرفشاری خون(HYPERTENSION)2022-01-01T10:37:44-01:00

BP بالا به دو نوع: اولیه (علت بروز آن مشخص نیست و روند ایجاد آن، تدریجی می باشد) و ثانویه (ناشی از علت مشخص بوده و به صورت ناگهانی ایجاد می شود) تقسیم می شود. همچنین HTN ثانویه، با میزان بالاتری از BP همراه است و می تواند با مصرف داروهایی همچون : OCP، سرماخوردگی، مسکن های بدون نسخه، کوکائین و آمفتامین، داروهای ضد احتقان، بیماری هایی همچون: OSA، اختلال کلیه، بیماری تیروئید، اختلال غدد فوق کلیه و نقایص مادرزادی عروقی، همراه باشد.
ریسک فاکتورهای بروز پرفشاری خون(HYPERTENSION)
برخی عوامل را می توان به عنوان ریسک فاکتور ابتلا به HTN معرفی نمود، از جمله:
سن. هرچه سن افراد بیشتر باشد، ریسک ابتلا به HTN نیز به مراتب افزایش می یابد. ریسک ابتلا به این بیماری، تا ۶۴ سالگی در مردان بیشتر از زنان می باشد. ولی پس از آن، زنان دارای ریسک بالاتری برای ابتلا به HTN ، هستند.
وراثت. در بین افراد دارای نژاد آفریقایی BP بالا، به نسبت سایر نژاد ها، در سنین کمتری بروز پیدا کرده و از شیوع بالاتری برخوردار است. همچنین عوارض کلیوی و حملات قلبی در این نژاد بیشتر دیده می شود.

سابقه خانوادگی
چاقی و اضافه وزن. افزایش وزن، همراه با افزایش نیاز بدن به خون رسانی می باشد. این مهم باعث افزایش حجم خون و فشار وارد شده به عروق، خواهد شد.
کم تحرکی. در افرادی که تحرک کمتری دارند، میزان HR بالاتر است. لذا در این افراد، قلب به قدرت انقباض بیشتری نیاز دارد تا بتواند خون را در عروق آنها به جریان درآورد. همچنین با تحرک کم، ریسک افزایش وزن نیز، بیشتر است.
استعمال دخانیات. استعمال سیگار و تنباکو می تواند بلافاصله باعث افزایش BP در فرد شده و همچنین مواد شیمیایی بکار برده شده در ساختار تنباکو، می توانند باعث تخریب و آسیب رساندن به دیواره ی شریان های فرد شوند. مواد مورد استفاده در دخانیات ذکر شده، قابلیت تنگ کنندگی شریان ها و سایر عروق بدن را داشته و می توانند باعث افزایش ابتلا به بیماری قلبی عروقی، شوند. دود تولید شده از سیگار نیز، می تواند ریسک بیماری های قلبی را ، افزایش دهد.
نمک. سدیم موجود در مواد غذایی می تواند باعث احتباس مایعات در بدن انسان شود. حجم افزایش یافته ی مایعات بدن، باعث افزایش BP خواهد شد.