رژیم غذایی سالم

رژیم غذایی سالم2022-01-01T10:40:35-01:00

رژیم غذایی سالم

  • پتاسیم. کمبود پتاسیم در رژیم غذایی می تواند باعث بروز عدم تعادل غلظت سدیم در سلول های بدن انسان، شود. پتاسیم یکی از مهم ترین عناصر داخل سلولی است، که در عملکرد صحیح قلب نقش بسیار موثری دارد. بنابراین، در صورتی که میزان دریافت پتاسیم در رژیم غذایی شما کم باشد یا دفع آن از بدن بالا باشد، میزان سدیم افزایش یافته و باعث ایجاد مشکلات BP، خواهد شد.
  • مصرف نوشیدنی های الکلی. مصرف الکل به صورت مزمن می تواند باعث ایجاد آسیب در عضلات قلب شده و در بروز اختلالات قلبی موثر باشد. مصرف روزانه ی نوشیدنی های الکلی می تواند بر میزان BP افراد موثر باشد؛ به صورتی که مصرف روزانه ی یک نوشیدنی در خانم ها و دو نوشیدنی در آقایان، با افزایش ریسک بروز اختلالات BP ، همراه است. منظور از یک نوشیدنی، میزانی معادل با ۵ اونس مشروب ۸۰ درجه، ۱۲ اونس آبجو یا ۵ اونس شراب، می باشد. این مقادیر را می توان به عنوان حداکثر میزان مجاز برای مصرف روزانه ی نوشیدنی های الکلی در زنان و مردان در نظر گرفت.
  • استرس و اضطراب. یکی از عوامل افزایش موقت BPدر انسان، بروز اضطراب و قرارگیری در موقعیت های استرس زا، است. قرارگیری در این موقعیت ها می تواند باعث بروز رفتارهایی همچون سیگار کشیدن، الکل نوشیدن یا پرخوری عصبی شود؛ در نتیجه افزایش BP، تشدید خواهد شد.
  • بیماری های مزمن. بیماری هایی همچون: اختلال مزمن کلیوی، آپنه خواب، دیابت و بارداری( در برخی موارد)، می توانند باعث افزایش شانس ابتلا به HTNشوند. در برخی از کودکان نیز به دلایلی همچون: مشکلات قلبی یا کلیوی، سبک زندگی ناسالم، عدم تحرک و ورزش نکردن، افزایش احتمال ابتلا به HTN ، وجود دارد.